Follow Dashboard
Tokens?

TITLE; Cara-cara menangani STREES .
Thursday, October 20 | 2:16 AM | 0 comments

Annyeonghaseyo ♥


Setiap manusia yang normal mesti pernah mengalami stress. Tak kira la diaorang tu seorang pekerja yg profesional ke, guru ke, suri rumah ke dan murid sekalipun.. and tambah2 pelajar-II SPM yg macam Cikk Bee ni kan , yg akan amek pekse nieyh ta lame lg ,komfom strees kan ? kan ? kita semua tidak akan terlepas dari stress. Bagi yang dah biasa berhadapan dengan stress, kemungkinan besar diaorang mampu nak tangani stress tersebut dengan mudah.


Stress berpunca dari sifat semula jadi yang tidak stabil, contohnya.. bersangka buruk, terlalu mendesak, tidak mahu menerima teguran dan sebagainya. Untuk menghindarkan dari perkara tersebut, kita perlu menangani stress dengan bijak., stress akan menjadikan diri kita tertekan, jiwa tak tenteram dan tindakan yang kita lakukan tidak rasional. Pada masa yg sama akan timbul perasaan marah, dendam, geram, lemah dan hilang keyakinan diri.


http://i257.photobucket.com/albums/hh205/xoxojays/smilies/crayon/pic005demoji_17695391decoojp.gifSenyum :
Pada kebiasaannya, kalau orang yg tengah marah ni.. mesti diaorang akan buat memek muka yang menjelikkan betul tak ? Kalau muka tu cantik xpe la jugak kan ? Tak pasal-II orang kat sekeliling korang akan terasa yg korang tengah marah kat diaorang. Apa salahnya kalau korang senyum. Ce senyum.. Haa, kan comel tu. Lagipon, faktor faktor sekeliling akan mempengaruhi seseorang. Jadi, cuba untuk senyum, okay ?


http://i257.photobucket.com/albums/hh205/xoxojays/smilies/crayon/pic005demoji_17695391decoojp.gifBertenang :
Sikap yg paling baik apabila menghadapi stress ialah dengan tenangkan diri korang terlebih dahulu. Jangan terburu-II buat apa-II tindakan sebab time tu, setiap keputusan korang di pengaruhi oleh emosi. Masa emosi korang yg tak stabil tu, setiap tindakan yg korang buat akan menimbulkan masalah sebab masa tu korang tak boleh nak fikir mana satu yg baik, mana satu yg buruk. So, langkah bijak utk menangani stress ialah dengan tenangkan diri terlebih dahulu.


http://i257.photobucket.com/albums/hh205/xoxojays/smilies/crayon/pic005demoji_17695391decoojp.gifMemaafkan :
Anda perlu cuba untuk memaafkan kesalahan seseorang bila diaorang ada buat salah dengan korang. Semua orang tahu kan, setiap manusia tidak akan terlepas dari membuat kesilapan.. babe, no body is perfect, okay ? Remember that. So, daripada korang stress kan diri korang tu.. better korang cuba untuk maafkan dia.


http://i257.photobucket.com/albums/hh205/xoxojays/smilies/crayon/pic005demoji_17695391decoojp.gifCeriakan diri :
Korang kena ceriakan diri korang dengan melakukan apa-II aktiviti yang boleh buat korang gembira. Ce korang fikir, apa yg korang dapat kalau korang stress-II ni kan ? Lebih baik korang happykan diri korang dengan buat aktiviti yg lebih berfaedah. Contohnya, melalak dalam bilik air, tulis something kat blog, ambil gambar sambil buat memek muka yg gedik dan apa-II je lah. Cara yg lebih baik ialah dengan berjumpa dengan kawan-II. Confirm-II korang akan ketawa bila korang bersembang dgn diaorang kan ? or or ,, g jela have a date with dear hubby & baby . echeeehh .


http://i257.photobucket.com/albums/hh205/xoxojays/smilies/crayon/pic005demoji_17695391decoojp.gifLuahkan :
Cuba luahkan apa yang korang pedamkan selama ni. Mungkin korang boleh luahkan kat dalam blog. Kepada sesiapa yg xde blog tu, korang find someone utk korang luahkan. But make sure, luahkan dekat orang yg korang percaya je, okay ? Ada pendapat menyatakan bahawa, kalau korang luahkan apa yg korang tengah rasakan time tu.. sedikit beban akan hilang bila korang dah luahkan perkara tersebut.


http://i257.photobucket.com/albums/hh205/xoxojays/smilies/crayon/pic005demoji_17695391decoojp.gifBerserah kepada Allah :
Korang perlu yakin dan percaya dengan takdir Allah. Allah tidak akan memberikan sesuatu yg buruk kepada hamba-II Nya. Andai kita redha dengan ketentuannya, insyaAllah masalah atau stress kita akan hilang. Bagi orang-II Islam, carilah Allah kalau korang ada masalah sebab Allah satu-II nya tempat yg paling baik untuk korang luahkan. Mengadu kepadaNya, berdoa kepadaNya. But ! Jangan la time ada masalah je baru cari, time senang pon kena jugak berdoa. Bersyukur la sikit..


Lastly, kepada sesiapa yang tengah ada masalah sekarang ni.. korang boleh mengaplikasikan sikit petua-II kat atas ni supaya masalah korang boleh hilang. InsyaAllah.. btw, korang boleh jugak dengar lagu. But make sure lagu yg korang dengar tu, lagu-II yang ceria, okay ? Tamao sedih-II, okay ?


k baii, kamsahamnida ♥



Old things | New things